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German summary below / deutsche Zusammenfassung unten
My first experience of working in a developing country was in 1974 when I went to the University of Papua New Guinea in Port Moresby to finish a book with my former research student, Robert Dixon, who was teaching there, and to teach a fourth year course on growth and development theory. The numbers were small, but the students were highly motivated and particularly concerned with the relevance of conventional growth theory to an understanding of the growth and development process in quite primitive, agrarian economies such as Papua New Guinea. This is a perennial qu estion asked by students of development economics and my answer is always the same – that some ‘conventional theory’ is relevant, but some is not, and that what is important is to be eclectic and to try and draw on all paradigms and schools of thought in order to elucidate a particular issue, whatever it may be.
Tony Thirlwall in A Life in Economics.
I believe disregard of Thirlwall's above essential advice is the chief reason why economics is either misleading, irrelevant and/or outright dangerous in terms of its influence on policies affecting the real world.
Typically, academic economics is an exercise in pressing the student into a default baking mould representing a closed ideological system or a set of beliefs deliberately made to be impenetrable by divergent aspects threatening the faith with erosive insights.
Deutsche Zusammenfassung (meine Übersetzung):
... dass ein gewisses Maß an konventioneller Theorie sachdienlich sein kann, andere Aspekte dieser Sichtweise aber wiederum nicht. Wichtig ist es, eklektisch vorzugehen im Bemühen, nützliche Impulse von allen Paradigmen und Schulen aufzunehmen, um Licht in eine bestimmte Fragestellung zu bringen, gleichgültig welcher Art sie auch sei.
Tony Thirlwall
Ich glaube, dass die Missachtung des so wichtigen Rats, den Thirlwall uns gibt (siehe oben) der Hauptgrund dafür ist, dass Ökonomie entweder irreführend, irrelevant und/oder regelrecht gefährlich ist, was ihren Einfluss auf politische Maßnahmen betrifft, die in der Realität wirksam werden.
Üblicherweise ist die akademisch betriebene Ökonomie eine Übung in Sozialisation, ein Versuch, den Studenten in eine vorgegebene „Backform“ zu pressen – in ein geschlossenes ideologisches System oder einen Kanon an Überzeugungen, die bewusst abgeschirmt werden von abweichenden Auffassungen, die den Glaubenskern mit inhaltlichen Veränderungen bedrohen.
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